Heineken 0.0: blauwe ontbijtgranen

Al sinds mijn liefhebberij voor speciaalbier is ontstaan, hanteer ik voor mijzelf de harde regel dat ik nooit vóór 12.00 uur drink. Voor mij is dat het kantelpunt tussen genieten van bier en alcoholisme. Even rezen mijn wenkbrauwen dan ook de hoogte in toen ik een uitnodiging ontving voor het lanceringsfeestje van het nieuwe product van Heineken… om 10.30 uur ’s morgens!

door Bibi Boom

De Vrijdagochtendborrel noemen ze het zelf. Het nieuwe product is namelijk een alcoholvrij bier: de Heineken 0.0. Gisteren las ik dat de Stender – het alcoholarme bier van Grolsch (0.5%) en in mijn optiek één van de besten in het segment – uit productie gaat en wordt vervangen door de zoveelste Radler-variant.

Op zoek naar waardige vervanging

‘Ja maar, Bibi, je bent toch een speciaalbierliefhebber?’ hoor ik u denken, ‘Wat moet je dan met alcoholvrij bier?’ Nou, zoals mijn vrienden inmiddels weten, houd ik niet van zoete drankjes; frisdrank en sap zijn aan mij niet besteed. En omdat alleen koffie, thee en water snel gaat tegenstaan, ben ik in het bier gerold. En omdat zelfs ik niet altijd maar alcohol wil drinken, ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. En dan blijkt dat er weinig alcoholvrije opties bestaan die niet zoet zijn. Spa rood, alcoholvrij bier… dat is het eigenlijk wel. Intussen heb ik behoorlijk veel verschillende merken en soorten uitgeprobeerd en mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het Belgische Tourtel (dat in Nederland lastig te krijgen is) en Grolsch Stender (die eruit gaat). Op zomerse dagen wijk ik nog weleens uit naar een Weizen-variant, zoals Paulaner of Weihenstephaner. Eens zien of Heineken een waardige vervanging biedt.

Van groen naar blauw

De Vrijdagochtendborrel vindt plaats in een mooi industrieel pandje in Amsterdam-Oost. Het plafond en het podium zijn uitgelicht in het bekende Heineken-groen. Vandaag is de wereldpremière van Heineken 0.0%. Heineken is vrij laat met het instappen in de alcoholvrije markt. Al sinds enkele jaren verschuift de behoefte van de consument steeds meer naar alcoholvrij. Eén van Heinekens speerpunten is dan ook het bijdrage aan een gezondere, betere wereld door de alcoholconsumptie te verlagen en alcoholvrij bier cool te maken. Volgens een trendwatcher van Food Inspiratie is de landelijke alcoholconsumptie in 2016 met 17% gedaald ten opzichte van 2000 en is de consumptie van alcoholvrij met 215% toegenomen in 2016 ten opzichte van 2010. “We willen met z’n allen gezond oud worden”, is het credo. Gedurende de presentatie verandert het licht naar blauw, de kleur die symbool staat voor alcoholvrij en die Heineken in haar reclame-uitingen en verpakking voor dit product doorvoert.

Functioneel

Het merendeel van de circa 2,5 miljoen Nederlanders die regelmatig alcoholvrij bier drinken doet dat om functionele redenen: men moet nog rijden, gebruikt antibiotica, is zwanger, etc. Liever drinkt men een “echt biertje”, maar mag of kan dit niet. Heineken streefde naar het op de markt brengen van een alcoholvrij bier dat men net zo graag drinkt als gewoon pils. Omdat het moeilijk is om de smaak van alcoholvrij bier net zo goed te krijgen, heeft het lang geduurd voordat het product naar tevredenheid was gebrouwen.

Smakelijker dan Heineken Pils

Heineken 0.0 is een kristalhelder stroblond bier dat qua uiterlijk niet onderdoet voor een echt pils. Alleen het schuim komt niet erg enthousiast op en zakt ook vrijwel onmiddellijk in. De geur is identiek aan die van gewoon Heineken pils – het typische A-gist – en doet denken aan rode appels. In de smaak zit meer moutigheid dan in het reguliere pils, maar dat staat me geenszins tegen. Sterker nog: ik vind hem daarom zelfs smakelijker dan het alcoholhoudende pils. Wat mij betreft een uitstekend alternatief voor een slempbiertje en heerlijk voor in de tuin op een warme dag.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.