Grolsch ‘trippelt’ weer richting Vakmanschap is Meesterschap

17 oktober 2017 om 16:00

Het lijkt er op dat Grolsch terug is van weggeweest. De bierbrouwer uit Twente was na de overname door SAB-Miller (2008) en later door Asahi (2016) vooral bezig met organisatorische rompslomp. Op biervlak was het lange tijd stil. Maar die stilte lijkt nu gelukkig definitief voorbij.

door Alain Schepers


Eerder dit jaar was ik te gast bij Grolsch om kennis te maken met een nieuw bier, een Weizen IPA. Dit bier was gebrouwen in de proefbrouwerij, de kleine brouwerij in de grote Grolsch-brouwerij. Deze brouwerij was ooit bedoeld om testbieren te brouwen, maar stond lange tijd te verstoffen.

Pretoogjes

Tijdens de presentatie van de Weizen IPA maakte ik kennis met Marc Janssen. Een jonge gast met pretoogjes, die gaan fonkelen als hij over bier spreekt. Hij vertelde over het ontstaan van de Weizen IPA. Dat hij geïnspireerd was geraakt door de samenwerking tussen Weihenstephaner, een Duits bolwerk, de oudste commerciële brouwerij ter wereld en Brewdog, een ‘hippe’ Schotse brouwerij die veel mensen in aanraking heeft gebracht met smaakvolle bieren.

Vader op zoon

Marc vertelde over zijn vader Hennie van wie hij het vak had geleerd. Hennie is overleden, maar nog altijd wordt zijn naam met veel respect uitgesproken tussen de ketels in Boekelo. Een mooi authentiek verhaal van een zoon die het vak van zijn vader leert in een bedrijf waar het ‘wij-gevoel’ zo belangrijk is.

De Grolsch Weizen IPA is een smaakvolle crossover tussen twee verschillende stijlen. Een Weizen maken, dat kunnen ze bij Grolsch wel. Maar een bier met IPA-kenmerken was een ander ding.

Weer op de juiste weg

Van de horeca belandde dit bier onlangs in de schappen van de slijters en supermarkten. Een teken dat dit bier aanslaat bij veel bierliefhebbers. Grolsch – met Marc als het gezicht van de speciaalbieren – zat weer op het juiste spoor. Onlangs werd aangekondigd dat ze voor het eind van het jaar met vier nieuwe bieren zouden komen. Een Tripel, een Saison en twee bijzondere bieren, waarover voor de camera nog niet te veel wordt verteld.

Saison en Tripel

De Saison komt in de tweede helft van oktober beschikbaar in de horeca. Het wordt een Saison met honing. De Grolsch Tripel is nu op de markt. Onlangs sprak ik Marc weer en hij vertelde over zijn nieuwste loot. De lichtjes in de ogen gingen onmiddellijk weer aan en de mondhoeken krulden omhoog. Aangezien de Tripel op dat moment niet voorhanden was, moest ik product-confrontatie even uitstellen.

Op naar De Tol

Afgelopen zondag won mijn nieuwsgierigheid het. De zon scheen en ik installeerde me op het terras van café De Tol in Zelhem, bekend als het stamcafé van Normaal. Daar bestelde ik de Grolsch Tripel, die met het nodige enthousiasme voor me op tafel werd neergezet. “Geniet ervan!” Dat was een goed advies.

Vakmanschap is meesterschap

Een aantal zaken viel mij op. Allereerst de vorm van het glas. Het is een tulpvormig glas op een steel. Een zeer sierlijk glas. Op het glas staat het ‘oude beeldmerk’ afgebeeld. ‘Grolsch, vakmanschap is meesterschap’ is afgestoft en lijkt op de weg terug. Jammer dat Grolsch ooit deze slogan heeft vervangen door ‘Op een dag drink je geen bier meer…’ Maar gelukkig lijken ze tot inkeer te zijn gekomen. Hoe mooi past de slogan Vakmanschap is Meesterschap als je een jonge gast als Marc aan de ketel hebt staan, die het vak van zijn vader heeft geleerd? Het is een authentiek verhaal, waar marketeers alleen maar van kunnen dromen.

Fris en kruidig

Terug naar de Tripel. Wat ik ook opvallend vind is de troebelheid. Het bier is frisgeel en is ondoorzichtig. Een mooie laag wit, fijn schuim, blijft lang overeind. Ik pak het glas op en ruik. Ik verwacht zoetheid en alcohol, maar ik ruik frisheid en vooral veel kruidigheid. Citrus, sinaasappel en koriander zijn prominent aanwezig. Datzelfde geldt voor kardemom en ik ruik een duidelijke hint van kruidnagel.

De smaak biedt wat de geur al doet vermoeden. Bij de eerste slok vraag ik me af of ik wel een Tripel zit te drinken. Het is fris, kruidig en doordrinkbaar. Weinig plakkerige zoetheid, maar wel 8% alcohol.

Tweaken

Dit is minstens net zo’n positieve verrassing als de Weizen IPA eerder dit jaar. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat de kruidigheid naar mijn smaak wel een tikkeltje minder had gemogen. Wat meer balans tussen fruitigheid en kruidigheid zou mij in ieder geval aanspreken.

Grote kans dat het recept nog wat ‘getweakt’ wordt. Want terwijl ik in het zonnetje van mijn bier zit te genieten, komt de jonge dame vanachter de bar mij een viltje brengen, waarop ik mijn bevindingen mag noteren. “Deze sturen we terug naar Grolsch, zodat ze eventueel wat met de feedback kunnen doen.”

Marc heeft zich voor deze Tripel laten inspireren door onder andere Karmeliet van Bosteels. Een meermalen onderscheiden Tripel. Dit nieuwe bier van Grolsch toont aan dat gebroken wordt met minder succesvolle oude gewoonten, zoals het maken van fantasieloze zoete bieren, zoals de Grolsch Pale Ale, die geruisloos uit de productie is gehaald.

Het goede van vroeger

De goede dingen van vroeger, zoals ‘Vakmanschap is Meesterschap’ komen terug. Grolsch lijkt klaar met al het interne gedoe en is weer bezig waarvoor het ooit werd opgericht: liefhebbers voorzien van een goed en smakelijk glas bier. Mijn plaatsje op het terras bij De Tol is alvast gereserveerd, klaar om met inmiddels hooggespannen verwachtingen mijn lippen aan de Grolsch Saison te zetten.