Verantwoord bierdrinken past prima in een gezonde levensstijl!

2 januari 2018 om 08:30

Het begin van een nieuw jaar is voor de meeste mensen steevast hét moment om goede voornemens ter harte te nemen. Stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten en… Minder alcohol drinken. Dat laatste hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat je bier moet laten staan. Bier past namelijk prima in een gezonde levensstijl!

Door Frouke van Loo

Goede voornemens

Aan goede voornemens doe ik zelf eigenlijk nooit. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je doet waar je blij en gelukkig van wordt, iedere dag een goed voornemen is. Je maakt er immers iedere dag het beste van, nietwaar?

Wel wordt er in deze periode vaak advies aan mij gevraagd. Na heel wat kilo’s te zijn afgevallen (45+) en mijn gewicht nu al zo’n twee jaar stabiel te kunnen houden, zijn mensen vaak verbaasd over mijn werk: bier. “Maar bier past toch helemaal niet bij jouw gezonde levensstijl?”, “Daar krijg je toch een bierbuik van?” of “Ik snap niet hoe je dat doet hoor…”, zijn veelgehoorde opmerkingen. Daarom vertel ik je hier graag meer over verantwoord bierdrinken!

Gezond & Fit

Dat alcohol niet direct een gezond effect op lichaam en geest heeft, is natuurlijk geen schokkend nieuws. De opvatting: ‘Bier past niet in een gezonde levensstijl’, ontkracht ik daarentegen wel graag! In het team van Bierista is de gezond- en fitheid van onze mensen namelijk juist één van de zeer belangrijke speerpunten in onze samenwerking. Bier is fun, maar wel op een verantwoorde manier. We dragen een Fitbit, sporten graag en zijn altijd bewust van de staat van ons lichaam en geest. Als ervaringsdeskundige laat ik je graag zien dat het drinken van bier zonder twijfel wél in een gezonde en fitte levensstijl past en je dus ook met bier jouw doelen kunt behalen.

Balans

Om ons geliefde gerstenat in een verantwoorde en gezonde levensstijl te laten passen, is het natuurlijk wel zo dat alles in balans moet staan. Voldoende beweging, gezonde voeding en een positieve instelling zorgen ervoor dat één of twee bieren per dag, of zoals ik het doe: 3 bieren (á 15 ml) proeven, op geen enkele manier een negatieve uitwerking op ons lichaam en/of geest hebben. Bij voldoende beweging moet je denken aan zeker minimaal 30 minuten per dag intensief bewegen zoals fietsen, hardlopen, baantjes trekken of krachttraining. Als we het hebben over gezonde voeding dan bedoel ik natuurlijk voldoende groente, fruit, water en tussendoortjes om het kacheltje brandend te houden. Nu terug naar het bier!

Verantwoorde consumptie

Door het relatief lage alcoholpercentage en het hoge aantal vitaminen en mineralen kan bier echt prima in een gezonde levensstijl passen. Bij verantwoorde consumptie kan bier zelfs positieve effecten hebben op onze gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan het verlagen van het risico op hart-, en vaatziekten, diabetes type 2, dementie en zelfs vroegtijdig overlijden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat (overmatig) alcoholgebruik geen probleem kan worden/zijn. Het moge duidelijk zijn dat overmatig alcoholgebruik op de korte en lange termijn schadelijke gevolgen met zich mee kan brengen!

Verantwoorde consumptie betekent voor mannen niet meer dan twee glazen bier van 250 ml met 5% alcohol en voor vrouwen één glas per dag. Dit is natuurlijk afhankelijk van leeftijd, lichaamsbouw en algemene gezondheid. Onder de 18 jaar drink je natuurlijk helemaal niets en zeker tot je 25e levensjaar is zwaar alcoholgebruik sterk af te raden. Alle effecten op de hersenen wanneer je bier drinkt komen namelijk door de alcohol in het bier. Totdat je 25 bent ontwikkelen de hersenen zich nog en is het aan te raden zeker niet aan excessief alcoholgebruik te doen.

Overgewicht

Wanneer je kampt met overgewicht zal het aanpassen van je levensstijl al snel effect hebben en je lichaamsgewicht verminderen. Alcoholinname speelt daarbij ook een ontzettend grote rol, maar je hoeft bier echt niet compleet uit je leven te schrappen. Bier of alcohol in hun algemeenheid hebben namelijk niet direct effect op overgewicht of de welbekende bierbuik. Het gaat om de combinatie van factoren. Je wordt vooral zwaarder wanneer je veel alcohol drinkt op een niet verantwoorde manier. Niet alleen hoeveel je drinkt en de soort drank zijn van invloed maar ook de algehele levensstijl, het geslacht en de drinkgewoontes staan hier mee in verbinding. Er hangt dus meer aan die bierbuik dan alleen bier drinken. Bij voldoende dagelijkse beweging, gezonde voeding en verantwoorde alcoholconsumptie hoef je je over gewichtstoename door het drinken van bier dus geen extra zorgen te maken.

Wil je kilo’s kwijt of gewoon lekker op peil blijven en bier liever niet overslaan? Ga dan eens voor een alcoholvrij bier of bieren met een laag alcoholpercentage zoals Session bieren van bijvoorbeeld Kees!, Mikkeller of Grolsch. Want zoals ons mantra blijft klinken: “Bier is fun, maar wel op een verantwoorde manier!” Proost!