Geen bier maar water in commercials Superbowl

3 februari 2018 om 13:10

Terwijl het merendeel van de Nederlanders het wilde weekend nog eens de revue laat passeren aan de binnenkant van de ogen, vieren de Amerikanen feest. Zondagnacht is het weer tijd voor de Superbowl, het grootste eendaagse sportevent ter wereld. En traditioneel betekent dat weer bier, spectaculaire optredens en prachtige biercommercials.

Budweiser spendeert jaarlijks vele miljoenen om tijdens Superbowl-finale goed voor de dag te komen. Je kent vast de aandoenlijke commercials nog wel van de stoere Clydesdale-paarden en de schattige puppy.


Vorig jaar speelde Aldolphus Busch, grondlegger van het Anheuser-Busch, de hoofdrol. Dit jaar draait het op maatschappelijk verantwoord ondernemen. De commercial met de titel ‘Stand by you’ laat zien dat als er mensen in de nood zijn het bedrijf van bier omschakelt naar water om de getroffen bevolking te voorzien van het meest elementaire: schoon drinkwater. Het grootste biermerk van Amerika heeft zo in de afgelopen 30 jaar slachtoffers van natuurrampen voorzien van meer dan 79 miljoen blikjes water.

Nog meer water

Stella Artois – net als Budweiser onderdeel van ’s werelds grootste bierconcern Anheuser-Busch InBev – maakt ook reclame tijdens de Superbowl. En ook bij Stella Artois staat water centraal. Afgelopen weken schreven we daar op Bierista.nl al uitgebreid over.

In de spot probeert filmster Matt Damon de kijker te overtuigen een gelimiteerd glas van Stella Artois te kopen. Voor elk verkocht glas krijgt een persoon vijf jaar toegang tot schoon drinkwater, zo vertelt Damon.

Stella Artois

Matt Damon en Stella Artois hebben een langdurige samenwerking met elkaar. Damon zet zich via water.org in om schoon drinkwater toegankelijk te maken voor de bij 850 miljoen mensen die deze basisbehoefte nu nog ontberen.

Geen bier maar water

Opvallend is dat het in beide commercials niet draait om bier, maar om water en om merken die hun verantwoordelijkheid nemen richting de mensheid. Natuurlijk is dit marketing en gaat het om het imago van de beide merken en uiteindelijk om de verkoop van bier. Maar toch, ze doen het maar. Ze besteden er wel tientallen miljoenen van hun marketing-budget aan.

Watervoorraad

De intentie van beide reclames is zonder twijfel zeer nobel. Toch is een kritische kenttekening hier wel op zijn plaats. Als je de commercials bekijkt, besef je dan ook het volgende: AB-InBev is by far het grootste bierconcern ter wereld. Van elke zes gedronken glazen bier ter wereld is er één van dit concern. Door de omvang van dit bedrijf is de macht enorm. AB-InBev controleert niet alleen de biermarkt, maar heeft ook een belangrijk deel van de wereldwijde watervoorraad in handen. Door dit soort sympathieke beeldvorming tijdens de Superbowl worden kritische geluiden gesmoord en effent Ab-InBev de weg om zijn imperium en zijn dominantie nog verder uit te breiden.

door Alain Schepers

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.