Recordaantal inzendingen Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge heeft alle ruim 425 brouwerijen en brouwerijhuurders in Nederland uitgenodigd hun bieren in te zenden. In totaal werden 297 bieren aangemeld. Op woensdag 22 maart beoordeelt een deskundige jury alle bieren. Dat gebeurt in het congres- en debatcentrum Arminius in Rotterdam. De uitslag van de competitie wordt op 5 april bekend gemaakt.

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 425. De Dutch Beer Challenge is een uitgelezen mogelijkheid voor alle Nederlandse brouwers zich te meten met collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge in 2015 waren er 155 Nederlandse bieren in competitie. In 2016, tijdens de 2e Dutch Beer Challenge, waren er 239 bieren in competitie. Daarvan wonnen er 20 een gouden, 19 een zilveren en 22 een bronzen medaille. De 297 bieren worden op 22 maart blind worden geproefd en gekeurd door een internationale vakjury.

Verschillende categorieën

De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals Pils, Saison, Licht en Zwaar Blond, Pale Ale, IPA, Licht en Zwaar donker, Bock en Dubbelbock, Stout/Porter, Gerstewijn, Witbier en Weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren.

Bekendmaking winnaars

Op woensdag 5 april maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend in het Hulstkamp-gebouw in Rotterdam waar aansluitend het derde exclusieve viergangen bierdiner plaats vindt, onder leiding van tweesterren chefkok Erik van Loo van Restaurant Parkheuvel. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2017’ wordt op 11 mei uitgereikt tijdens het openingsevenement van de zesde Week van het Nederlandse Bier.

Doelstellingen

De Dutch Beer Challenge heeft de volgende doelstellingen:
De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen:
* De promotie van de Nederlandse biercultuur;
* Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
* Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
* Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Hier zie je een sfeer-impressie van de Dutch Beer Challenge 2016.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.