Brouwerij Pampus en het slechte gevoel bij het verdwijnen van die naam

Er zit me iets helemaal niet lekker. Al bijna twee dagen niet. Ik probeer het los te laten, kwijt te raken, van me af te zetten. Maar wat ik ook doe, het lukt me niet. Deze blog is een ultieme poging om mijn boosheid, ergernis, gevoel van onrecht of wat het knagende gevoel ook is mijn hoofd uit te bannen.

Het begon maandag. Op Facebook zag ik een opmerkelijke post van Brouwerij Pampus. Daarin werd melding gemaakt van een naamsverandering. Niet omdat eigenaar Nando Servais dat zo graag wilde. Nee, er was een Belgische brouwerij die dat verlangde.

Gevoelige snaar

Binnen de kortste keren stonden er tig reacties onder de Facebook-post. Allemaal reacties vol ongeloof en boosheid. Duidelijkheid ontbrak. Het was niet helder om welke brouwerij het ging en wat de precieze redenen waren.

Door de brouwerij niet met naam en toenaam te noemen, was het mij duidelijk dat Nando niet op oorlogspad was. Sommige reageerders leken dat wel. Het aantal reacties steeg in razend tempo. Hier was duidelijk een gevoelige snaar geraakt bij veel bierliefhebbers.

Brouwerij Huyghe

Vanochtend wist ik dat de Belgische brouwerij in kwestie Brouwerij Huyghe is. Huyghe, onder meer bekend van Averbode en Delirium (met het roze olifantje), heeft blijkbaar een bier met de naam Campus. Nooit van gehoord, tot vanochtend. Die naam zou verwarring bij bierconsumenten kunnen wekken? Gaat toch weg! Welke bierdrinkende Nederlander kent het Belgische biermerk Campus? En wie zou dat bier überhaupt kunnen verwarren met de craftbieren van Pampus?!

Mijn adrenaline steeg. Waarom pakt een grote Belgische brouwerij een kleine Amsterdamse brouwerij zo hard aan? Pampus bestaat al sinds 2012, waarom dan nu pas deze stap? Pampus heeft nooit iets gedaan wat verwarring met Campus zou kunnen geven, de bieren zijn niet te vergelijken, het logo is anders. Pampus is genoemd naar het forteiland bij Amsterdam en is op geen enkele manier te linken aan Campus van Brouwerij Huyghe. Althans, ik kan het niet bedenken.

Gevoel van onrecht

Vanochtend kon ik me niet langer inhouden en belde met Nando voor een artikel op Bierista. Hij reageerde ook na aandringen van mijn kant het hele verhaal te vertellen, terughoudend en discreet. Het was duidelijk dat Nando geen zin had om juridisch in gevecht te gaan met een grotere partij met meer middelen. Niet omdat hij bang was te verliezen, maar omdat hij bier wil brouwen en vooruit wil kijken en niet nog meer energie wil verspillen aan eindeloos juridisch getouwtrek, dat al bijna een jaar duurt.

Enerzijds siert dat Nando en ik snap hem ook maar al te goed. Verlies nemen en weer doorgaan. Maar daar zat ook mijn gevoel van onbehagen. Dit is toch niet eerlijk?! Dit kan toch niet waar zijn?! Ga de strijd wel aan! Je zou het recht zo maar eens aan je zijde kunnen hebben.

Geen commentaar

Natuurlijk wil ik ook dolgraag de beweegredenen van Brouwerij Huyghe weten. Alain De Laet, CEO van Huyghe, vanochtend ook om commentaar gevraagd. Een vriendelijke man beantwoordt de telefoon, wordt afstandelijker als ik mijn verzoek om commentaar voorleg. Na ruim een minuut in de wacht te hebben gestaan, krijg ik te horen dat meneer De Laet in vergadering is. Hij is niet bereikbaar. Dat verbaast me niks en het verbaast me nog minder dat hij nog steeds niet heeft gereageerd op het verzoek terug te bellen. Ook de collega’s van RTL Z hebben een soortgelijke ervaring; zij krijgen ook geen reactie op hun verzoek tot wederhoor.

Bij Brouwerij Huyghe hebben ze de toezegging van Nando Servais dat hij de naam van Brouwerij Pampus zal veranderen. Dat is voor de Belgische brouwerij blijkbaar genoeg. Elk woord dat er meer over gezegd wordt, is overbodig, zo lijken ze in het Belgische Melle te denken.

Rondspoken

Het geeft mij een vervelend gevoel dat het grote geld het hier gewonnen lijkt te hebben van een kleine brouwer, die met passie en liefde zijn vak uitoefent om mooie bieren te maken. Ik vind het prima dat een kapitaalkrachtige partij wint als daarmee het recht zegeviert. Dat gevoel heb ik hier absoluut niet. Ik zie een partij de spierballen rollen, waardoor een kleine ondernemer eieren voor zijn geld kiest. Voor deze vorm van machtsvertoon is een woord …

Waarom deze actie, meneer De Laet? Was dit nu echt nodig? Was Brouwerij Pampus zo schadelijk voor uw Campus-bieren? Ik zie het werkelijk niet, maar wellicht wilt u mij uw kant van de zaak alsnog uitleggen? Zonder goede redenen zou deze actie nog wel eens lang in uw hoofd kunnen blijven rondspoken.

door Alain Schepers

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.