BrewDog lanceert Pink IPA, goedkoper bier voor vrouwen

7 maart 2018 om 08:00

Brewdog gaat de veelgenoemde seksistische marketing in de bierindustrie en het wereldwijde salarisgat tussen mannen en vrouwen aan met de lancering van een nieuw bier. Vanaf donderdag 8 maart zal het ‘bier voor meisjes’, de Pink IPA, verkrijgbaar zijn in Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, Spanje en Nederland.

Waarom toch die verschillen

Pink IPA doet je misschien al meteen denken aan het iconische bier van de Schotse bierbrouwerij, Punk IPA. En dat kan kloppen! Het bier in de fles is namelijk identiek aan het meest verkochte bier van Brewdog. Ook is het etiket vrijwel gelijk, op de kleur na natuurlijk. Die is roze.

Deze Pink IPA is goedkoper voor vrouwen – of voor mensen die zich voordoen als vrouw – die het bestellen in een horecagelegenheid of een slijter, zolang de voorraad strekt. Hiermee hoopt BrewDog uit te lokken dat mensen vraagtekens zetten bij het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen. BrewDog doneert 20% van de omzet tussen 8 maart en 5 april aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid.

Geen woorden maar daden

“Dat het salarisgat tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk doen nog steeds een issue is in 2018, geeft aan dat er vooral veel over is gesproken maar onvoldoende actie is ondernomen om deze ongelijkheid weg te werken,” geeft Sarah Warman, Global Head of Marketing aan. “Met Pink willen we een statement maken en een verandering aanjagen door het voor meer vrouwen mogelijk te maken hun stem te laten horen. Vrouwen maken een klein – maar steeds groter wordend –  percentage uit van onze doelgroep in de bierindustrie. Met Pink hopen we meer vrouwen te mogen verwelkomen in de wereld van craftbier. Het is een fantastische wereld om in te werken.”

Tanisha Robinson, BrewDog’s CEO in Amerika voegt toe: “De bierindustrie heeft de plicht om een afspiegeling te zijn van de mensen die bier drinken. In de praktijk betekent dit dat we actief werken aan een werkomgeving die zich afzet tegen seksistische marketing en stereotypering. Pink IPA is onze oproep naar brouwers en bierliefhebbers om deze uitdaging aan te gaan en het imago van bier voorgoed te veranderen.”

Bij jezelf beginnen

Om transparant te zijn, maakt BrewDog ook hun eigen genderverschil in salarissen kenbaar. Wereldwijd verdienen mannen bij BrewDog gemiddeld 2,8% méér dan vrouwen bij BrewDog. Allison Green, BrewDog’s People Director geeft aan: “Het is ons doel om onze werkomgeving vrij te maken van alle genderverschillen op welk vlak dan ook. Echte gelijkheid komt alleen tot stand door transparantie en vastberadenheid om geen genoegen te nemen met de status-quo.”

BrewDog’s cofounder James Watt zegt daar over: “Wij geloven dat bier zorgt voor gelijkheid, wij bestaan om muren af te breken die mensen ervan weerhouden om hun passie na te jagen.”

BrewDog’s aanpak om het salarisgat tussen mannen en vrouwen te dichten, erkent de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de STEM sectoren (wetenschap, technologie, onderwijs en wiskunde). Daarom gaat een vijfde van de opbrengst van Pink IPA naar doelen die zich hierop richten, namelijk:

  • The Women’s Engineering Society (WES) – een professioneel netwerk van vrouwelijke engineers, wetenschappers en technici die jonge vrouwen inspireren en aanmoedigen om zich in deze sectoren te ontwikkelen.
  • 9to5, een Amerikaanse organisatie opgericht door vrouwen, die zich inzet voor rechten van vrouwen op de werkvloer en misstanden op de publieke agenda zet. De organisatie werkt samen met benadeelde vrouwen aan het verbeteren van de werkomstandigheden.

Op deze website vind je informatie over dit wereldwijde issue, oorzaken en initiatieven om het salarisgat te dichten. Sarah Warman sluit af: “Seksisme en stereotypering in de bierindustrie is schering en inslag. We willen daar een eind aan maken. De liefde voor bier is niet gebonden aan geslacht. Bier is universeel en voor iedereen.“