Blog Rianne Joosse – Bierbeleven – Festivals

Al eerder vertelde ik over bijzondere ontmoetingen die je kunt hebben op bierfestivals. Dat blijft een van de – voor mij meest zwaarwegende – redenen om een festival te bezoeken. Niet het aanbod van bier? Nee niet direct.

Inmiddels kun je als consument in Nederland je hart ophalen bij de vele verkooppunten (fysiek en digitaal) waar een keur aan speciaalbieren wordt aangeboden. Daarnaast zie je steeds vaker dat het netwerk van de bierconsument zo uitgebreid is dat ook onderling hele mooie uitwisselingen ontstaan.

Wildgroei

We hebben het dus maar goed in deze bierwereld? Nou zo rooskleurig is de situatie nou ook weer niet. Het is geweldig dat er zoveel festivals worden georganiseerd dat je als bierconsument bijna elk weekend ‘onder de pannen’ bent, het is interessant om de grote verscheidenheid aan festivals te ontdekken maar het baart me zorgen dat er een wildgroei lijkt te ontstaan.

Het ene festival is het andere niet – dat hoeft ook niet, maar het kwaliteitsverschil is soms wel heel erg groot. Festivals met een keur aan bieren, de kennis van de brouwer en een mooie selectie aan eten staan lijnrecht tegenover ‘festivals’ met een gebrekkige organisatie, een bierlijst samengesteld in de dichtstbijzijnde bier-super en slechte informatie over bier en brouwer.

Vertekend beeld

En helaas zie ik van de laatste categorie er steeds weer verschijnen. Je zou kunnen zeggen dat deze festivals zichzelf geen goed doen en waarschijnlijk besluit je als bezoeker ook geen tweede keer te gaan, maar het geeft ook aan nieuwe festivalbezoekers een heel vertekend beeld van wat een bierfestival kan/zou moeten zijn. Natuurlijk zijn er ook festivals die – ondanks een goede organisatie en ruime inzet – worden overvallen door de stroom bezoekers en daardoor qua faciliteiten onbedoeld tekort schieten. Het blijft moeilijk om bezoekersaantallen in te schatten. De enige mogelijkheid is om bijvoorbeeld te werken met een voorverkoop en/of een maximaal aantal bezoekers toe te laten.

Verbazen over gedrag

Maar nog meer kan ik me verbazen (en soms zelfs ronduit ergeren) aan het gedrag van bezoekers. Op de hierboven aangehaalde ‘non-festivals’ na, vergt het een enorme voorbereiding, de inzet van een grote groep vrijwilligers en het enthousiasme, passie en beschikbaarheid van brouwers (die naast het brouwen van mooie bieren, soms ook nog een baan en in elk geval een privé-leven hebben).

Meer dan een weekend werk

Als mede-organisator van het Kerstbierfestival in Essen (B) weet ik waar ik het over heb. Voor dat festival, dat plaatsvindt in het weekend voor kerst wordt al met de voorbereidingen gestart in september (dankzij een geoliede organisatie kan dat zo laat) en duurt het tot in januari voor alles is afgewikkeld. Daarnaast zijn de ‘inkopers’ het hele jaar bezig met het leggen van contacten met brouwers omdat er bieren zijn die alleen voor dit festival worden gebrouwen – dan is het zaak om ruim te voren met brouwers af te stemmen, wat er wanneer moet worden geleverd. Iets meer dan een weekend werk dus. En dat geldt voor de meeste festivals.

Meebrengen eigen consumpties

Veel festivals investeren in de aankoop van bieren of in de toezeggingen aan brouwers over opbrengst per verkochte consumptie. Overige kosten (vergunning, huur taps, tenten/meubilair, amusement) moeten worden betaald uit de opbrengst per consumptie en eventuele verhuuropbrengst foodstands of sponsoring. Het is daarom niet meer dan billijk dat de organisatie paal en perk stelt aan het meebrengen van eigen consumpties. Onbegrijpelijk is dan de reactie van het publiek, dat, ondanks vriendelijk verzoek van de organisatie, weigert daaraan gehoor te geven. Alsof je uit eten gaat met je eigen ‘prakkie in een pannetje’ onder je arm.

Geen maat

En sommige bezoekers gedragen zich zelfs ronduit onbeschoft. Hebben alleen maar commentaar op vrijwilligers, klagen over hoeveelheid geschonken/getapt bier, dringen voor bij taps, blijven brouwers claimen die graag met meer mensen van gedachten willen wisselen, laten het aan de organisatie om de meegebrachte rommel achter hen op te ruimen en – misschien nog wel het meest ergerlijke – kunnen geen maat houden en laten zich niet van hun beste kant zien onder invloed van alcohol.

Respect

En onlangs maakte ik met nog een fenomeen kennis. Bezoekers die zich, onder het mom van ‘een goede keuze willen maken’ door de brouwers enkele keren een ‘slokje’ van verschillende bieren laten inschenken (zonder hiervoor enige vergoeding te geven) en vervolgens hun geluk bij een volgende brouwer te gaan beproeven….. Schandalig gedrag dat van geen enkel respect getuigt naar brouwer noch organisatie.

Samen genieten

Zulke bezoekers maken het festival-organisatoren enorm moeilijk en hebben een negatief effect op het plezier dat je als brouwer en als consument zou moeten hebben op een festival. Het zou jammer zijn als door het gedag van enkelen hele mooie festivals zouden verdwijnen.
Laten we met zijn allen proberen om vooral het ‘samen genieten’ voorop te stellen! Dan zie ik jullie graag bij een volgend festival!

Rianne Joosse
Voorzitter PINT

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.