Blog Rianne Joosse – Bierbeleven: Bier in het nieuws

Eigenlijk had ik gepland om met dit blog de lezers een kijkje achter de schermen te geven van de Gouden PINT, maar met alle commotie rond bier de afgelopen dagen en weken verdween die Gouden PINT bij mij behoorlijk naar de achtergrond.

Bier is in het nieuws, veel in het nieuws en helaas niet altijd in een gunstig daglicht. En wat me nog het meeste stoort is dat het creëren van negatieve beeldvorming niet alleen komt van vermeende tegenstanders van bier.

Biernieuws deze week

Een korte greep uit alle berichten die mij de afgelopen dagen onder ogen zijn gekomen (en dan pretendeer ik zeker niet volledig te zijn!)… gedwongen naamswijziging van Pampus; een slimme marketing-truc die glashard beweert dat je pils drinkt om dronken te worden; een persbericht van Brewers of Europe over waarde van bierindustrie voor de economie van Europa; de beslissing om Belgisch bier uit te roepen tot Unesco Werelderfgoed; dat bier fysiek herstel na stress-test versnelt.

Beeldmateriaal

En dan is er nog dat rapport van de RIVM over de kosten van alcohol voor de maatschappij. Alle kranten die dat oppakken, deskundigen (uit allerlei richtingen) die hier op reageren en een platform krijgen in de media – zolang ze maar het rapport onderschrijven. Opvallend is het gebruik van beeldmateriaal bij dergelijke berichtgeving – ik kan me niet herinneren (maar dat kan aan mij liggen natuurlijk) dat er foto’s zijn gebruikt met gedistilleerde dranken. Er wordt wel kwistig gebruik gemaakt van foto’s van dienbladen met muntthee, frisdrank en één pils; van bierdrinkers die met elkaar proosten of van het tappen van een pils.

Leugenaars

Bier als synoniem voor alcohol – alcoholgebruik en/of misbruik gekoppeld aan de biergenieter. Bij Jeroen Pauw mochten de Nederlandse Brouwers aanschuiven om mee te praten over de gevaren van alcohol, om vrijwel direct als ‘leugenaars’ te worden weggezet als opgemerkt wordt dat ook de Nederlandse Brouwers zich inzetten voor het belang van verantwoord alcoholgebruik?

Minimumleeftijd

Alsof het enige doel van brouwers zou zijn om zoveel mogelijk alcoholconsumptie te genereren zonder acht te slaan op mogelijke risico’s voor de consument? Waar gemakshalve voorbij gegaan wordt aan de inspanningen van brouwers én horeca om de richtlijnen voor alcoholconsumptie te promoten én te handhaven. Dat de maatschappij hen daarin vaak tegenwerkt: ouders die het lastig vinden om de minimumleeftijd toe te passen op hun eigen kinderen – ik hoor helaas bijna dagelijks van leerlingen van 16 (of jonger) dat zij thuis gewoon mogen drinken; de problemen in de horeca als ouders/omstanders het niet willen accepteren dat een horecaondernemer en zijn personeel weigeren alcohol te schenken aan een minderjarige : “ik ben er toch bij” of “ik vind het toch goed?”.

Op tijd op de rem trappen

Onverantwoord alcoholgebruik is en blijf een probleem. Daar moeten wij zelf – naast de richtlijnen vanuit de overheid – iets aan doen. Daar hebben we vooral elkaar voor nodig. De ouder die opvoeden serieus neemt en thuis dezelfde richtlijnen hanteert als de wet aangeeft; de biergenieter die zijn vrienden in de gaten houdt en op tijd op de rem trapt; de horecaondernemer, die met en voor zijn gasten de grens bewaakt; de brouwer die zich houdt aan de richtlijnen voor etikettering, maar ook opmerkzaam is aan wie hij zijn bieren schenkt in brouwlokaal, brewpub of op festivals; de festival-organisator die verantwoord alcoholgebruik promoot door controles aan de deur, het verstrekken van armbandjes aan – al dan niet verplichte (lees minderjarige) BOBs én het nemen van de beslissing om personen die meer dan genoeg hebben gedronken niet langer alcohol te verstrekken… maar bovenal wij – jij én ik!

Lef tonen

Door het lef te tonen elkaar aan te spreken op het verkeerde gebruik van alcohol en – het allerbelangrijkste – zelf het goede voorbeeld te geven! Verantwoord genieten van al het moois dat zoveel gepassioneerde brouwers voor ons produceren. Proost!

Rianne Joosse
Voorzitter PINT

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.