Bierista Alain Schepers kijkt in de glazen bol

28 december 2017 om 08:00

Ook het bijna afgelopen jaar hebben hoppige bieren, waaronder de IPA’s, zich verrassend weten te handhaven in het rijtje populaire bieren. Velen bestempelden de populariteit van de India Pale Ales als een hype, maar hop blijkt een blijvertje! Maar welke biertrends kunnen we in 2018 verwachten? Wat wordt hot en wat not… Bierista Alain Schepers kijkt vooruit.

Door Alain Schepers

Alcoholarm met veel smaak

Gieten is uit, genieten is in. Verantwoord alcoholgebruik is steeds meer een thema. Werd je nog niet zo heel lang geleden raar aangekeken als je met je autosleutels op de bar een Buckler stond te drinken. Tegenwoordig is het andersom en wordt er minzaam gekeken naar je gekeken als je het ene na het andere biertje staat weg te tikken.

Alcoholvrij en alcoholarme bieren winnen steeds meer terrein. Die trend zal zich in 2018 zeker doorzetten, nu er steeds meer goede smaakvolle alcoholvrije bieren zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Heineken 0.0, Grolsch 0.0 en de alcoholvrije IPA van vandeStreek bier.

Session-bieren passen uitstekend in deze trend. Deze alcoholarme bieren met veel smaak hebben vaak niet meer alcohol dan tussen de 2,5 en 4,5%. In 2018 worden er meer session-bieren gedronken. Onder meer Grolsch sorteert daar met de Session IPA nadrukkelijk op voor. Grolsch is vast niet de enige grote brouwer die inzet op session. Veel kleinere brouwers hebben al een session bieren, zoals Kees! met de Session IPA.

Bier in blik

Komend jaar gaan we meer bier in blik zien. Bij velen heeft bier in blik het imago van ‘zwerversbier’. Wees welkom in 2018! Bier in blik is in. Steeds meer bierliefhebbers en brouwers erkennen de voordelen van blik. Eén van die voordelen is dat bier in blik langer vers blijft. Er komt immers geen licht bij. Blik is duurzamer, tot in lengte van jaren recyclebaar en makkelijk te scheiden. Grafisch ontwerpers weten ook wel raad met deze verpakking, waardoor bier in blik er ook steeds aantrekkelijker gaat uitzien. Uiltje Brewing Company en Brouwerij De Molen vullen al af in blik, net als Brand. Zo zijn er nog meer en zullen er in 2018 nog veel meer volgen.

Nieuwe brouwerijen en nieuwe huurbrouwers blijven ook in 2018 hun opwachting maken. Niet meer in die groten getale als de afgelopen jaren, zo verwacht ik. Er treedt inmiddels een verzadiging op. Nieuwe bieren proeven en ontdekkingen doen is leuk, maar er wordt steeds vaker terug gegrepen op de evergreens; de bieren waarvan je weet: dit is gegarandeerd een avond genieten. Er is een tijd van ontdekken en een tijd van genieten.

Online verkoop

Trend die in 2017 is ingezet en die in 2018 zich verder zal ontwikkelen is de bierverkoop op internet. Beerwulf maakte in 2017 met veel bombarie zijn entree. Deze start-up van Heineken kom je werkelijk overal tegen. Tegenstrever Hopt – de webshop van AB-InBev – kan dan niet achterblijven. Eveneens met veel marketinggeweld werd de bierconsument bestookt om onder andere de Beery Christmas aan de man en vrouw te brengen. Op gepaste afstand proberen ook steeds meer andere aanbieders een graantje mee te pikken, bijvoorbeeld door zich te specialiseren in de online verkoop van regionale bieren.

Vraag is wat de online verkoop betekent voor de winkelverkoop van bier. Blijven we met z’n allen voldoende bier kopen in de gespecialiseerde winkels kopen? Of verschuift er zoveel omzet richting internet en supermarkt en verdwijnt de speciaalzaak langzaam maar zeker uit het straatbeeld?