Bierbuik, is die benaming wel terecht?

Ken je dat? Je ligt op het strand, heerlijk ontspannen in het zonnetje, de ogen gesloten, als ineens de lucht lijkt te betrekken. Je opent je ogen en het blijkt geen bewolking te zijn, het is een gastrische eclips. Een enorme bierbuik schoof voor de zon langs en wierp een schaduw over jou en je badhanddoekje.

De bierbuik, de gevreesde uitpuilende buik, die een bedreiging vormt voor de gemiddelde mannelijke 40-plusser. Maar is die benaming wel terecht? Ligt het wel aan het bier of heeft het een andere oorzaak?

Stopt vetbranding

Bier is niet de enige veroorzaker van zo’n zogenaamde bierbuik. De boosdoener is alcohol. En ook niet alleen dat, het is alcohol in combinatie met (slechte) voeding. Wanneer je alcohol drinkt, stopt direct je vetverbranding. Als je dan lekker vette en koolhydraatrijke hapjes erbij eet, zoals bitterballen, kaasblokjes of pinda’s, gaat het snel. Je lichaam gaat eerst aan het werk om de alcohol te verbranden en de rest wordt opgeslagen voor later. Daarbij komt dat bier vol zit met de suikers glucose, maltose en dextrine. Die veroorzaken een suikerpiek waarvan je trek krijgt. Trek in ongezonde snacks, die snel voor een bevredigd gevoel zorgen. Bier bevat koolzuur wat het een uitstekend drankje voor bij vettigheid maakt. Zeker pils en IPA’s die ook nog veel bittertonen bevatten ‘snijden’ zo lekker door het vette laagje in je mond heen.

Bank hangen

Bierconsumptie gaat bovendien vaak gepaard met op de bank hangen en weinig bewegen, wat al snel resulteert in overtollige vetopslag, die zich vooral bij mannen concentreert rond de buikzone. Bij vrouwen is de vetopslag anders, die krijgen eerder een peervormig lichaam met vetophoping op de heupen, benen en billen.

Behalve dat alcohol de vetverbranding stagneert, vermindert het ook de opname van eiwitten. Vooral wanneer je spieren probeert te kweken of probeert af te vallen, is dat ongunstig. Eiwitopbouw gebeurt vooral in de uren direct na het trainen. Vermijd in die periode dus het gebruik van alcohol.

Stresshormoon

Er is een significant verschil tussen genieten van een lekker biertje en jezelf een stuk in je kraag zuipen. Een avond ontspannen met een goed glas speciaalbier is heel iets anders dan drinken om het dronken worden. Het stresshormoon cortisol, wat ongunstig is als je slank wilt worden of blijven, kun je verlagen door lekker te ontspannen en als daar speciaalbier bij hoort is, dat natuurlijk prima. Keihard slempen heeft echter heel andere gevolgen.

Voorbereiden

Maar ja, dan heb je een leuk feestje of een bierfestival en weet je al dat het misgaat met de alcoholinname. Je kunt daar redelijk schadeloos uitkomen door goede voorbereiding. Eet in de dagen voor het feestje zo min mogelijk koolhydraten, zodat je lichaam de aanwezige suikervoorraad (glycogeen) opmaakt en in ketose raakt.

Tips van Bibi

Ga meer bewegen. Voor mannen is vooral krachttraining effectief tegen een bierbuik, omdat dit o.a. testosteron opwekt wat gunstig is voor de vetverbranding.
Minimaliseer de inname van suikers, tarwe en andere koolhydraten en vervang deze door goede vetten en eiwitten. Goed voor het afvallen zonder uithongeren en voor spieropbouw. Als je fruit eet, kies dan bijvoorbeeld voor passievruchten. Die zitten vol testosteron (ze heten immers niet voor niets passievruchten). Voor mensen die de hele dag door trek hebben, zou een koolhydraatarm dieet uitkomst kunnen bieden. Lees daar meer over op Gobento.
Geniet van bier, maar slemp met mate. Beter iedere dag één glas dan in de hele week niets en in het weekend zeven glazen.
Wees vooral lekker blij met jezelf. Een gelukkig mens met een buikje is nog altijd aantrekkelijker dan een strak afgetraind lichaam met een chagrijnige smoel erboven. Leef en geniet.

impressive-pitcher-chug-imgur

door: Bibi Boom

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.