Bier! Magazine | Dé bierglossy van Nederland bestaat 10 jaar!

19 september 2018 om 08:00

In 2018 bestaat Bier! Magazine al weer 10 jaar! Een ontzettend mooie mijlpaal en dat moet natuurlijk goed gevierd worden. Daarom wordt de veertigste editie van deze Nederlandse bierglossy gepresenteerd tijdens Gastvrij Rotterdam. Wij spraken met hoofdredacteur Fedor Vogel over 10 jaar Bier! Magazine.

Fedor Vogel is de uitgever en hoofdredacteur van bierglossy Bier! Magazine. Uiteraard is hij ontzettend trots op het jubileum van het magazine en hij vertelt dan ook trots over zijn ervaringen in Nederland bierland, maar natuurlijk ook ver daarbuiten! Want wat is er de afgelopen jaren allemaal veranderd in het bierlandschap en hoe zien de komende 10 jaar er volgens hem uit?

Vragen waar Fedor antwoord op geeft tijdens een gezellig gesprek aan de stand van Birdy Publishing op de horecabeurs Gastvrij Rotterdam, die van 17 t/m 19 september plaatsvindt in Ahoy. Met een mooi glas bier in de hand natuurlijk!

10 jaar vol ontwikkelingen

Toen Bier! Magazine eind 2008 voor het eerst uitkwam waren er nog maar 65 Nederlandse brouwerijen actief. De speciaalbiercultuur in ons land bestond toentertijd eigenlijk vooral nog uit de Belgische biercultuur. Het magazine stond dan ook echt aan het begin van de aandacht voor nieuwe biercultuur en alle nieuwe ontwikkelingen rondom bier. Nu 10 jaar later is het aantal Nederlandse brouwerijen bijvoorbeeld uitgegroeid tot een totaal van bijna 600 brouwerijen en is speciaalbier van eigen bodem niet meer uit het aanbod weg te denken. Er is dus een hoop veranderd!

Ook de ontwikkeling waarbij de vraag naar kennis over bier en die kennisoverdracht steeds groter wordt, is opvallend te noemen. Bier! Magazine begon als consumentenmagazine, maar is ondertussen uitgegroeid tot een heus vakblad. Niet alleen bierliefhebbers maar ook bierkenners, sommeliers en horecaondernemers halen hun inspiratie uit de artikelen geschreven door de bevlogen redacteurs van het blad. Het is voor Fedor dan ook heel belangrijk dat zij altijd de juiste balans weten te vinden tussen interessante en diepgaande artikelen, maar ook luchtige en grappige weetjes over bier en de bierwereld, zodat het magazine interessant blijft voor al haar liefhebbers.

Over smaak valt niet te twisten

Uiteindelijk draait alles natuurlijk om de smaak van de mens. Of we het nu hebben over klassiekers, trends zoals Session bieren of hypes als de gekste ingrediënten in een bier zoals quinoa en broccoli bijvoorbeeld. Over smaak valt niet te twisten! En dat is dan ook precies waarom het voor de glossy zo belangrijk is om van alle gebeurtenissen op de hoogte te blijven en dit te delen met haar lezers. Iedere editie brengt je dan ook weer volledig op de hoogte van alles wat er op dat moment gaande is in het bierlandschap. Of dit nu helemaal jouw smaak is of niet, als bierliefhebber wil je natuurlijk alles weten!

Als het aan Fedor ligt gaan we de komende tijd een grote verandering zien in het zo immens gegroeide brouwerij landschap. Met zoveel potentiële concurrenten is het nu eenmaal ontzettend belangrijk om kwaliteit te blijven leveren, en daar moeten de jonge brouwerijen zich nu in gaan bewijzen. “De goede zullen overblijven. Kwaliteit heeft hier echt in te winnen en we gaan zien hoe dit zal uitpakken”, aldus Fedor. 

Succes voor stadsbrouwerijen

Wel ziet hij wel grote kansen voor stadsbrouwerijen. Steeds meer steden zullen de komende jaren eigen brouwerijen krijgen waar het bier direct vanuit het vat in het glas getapt wordt. Op deze manier hoeven de brouwerijen namelijk niet te verpakken of te verzenden, en wordt een verdienmodel gecreëerd dat zeer rendabel kan zijn. Samen met de Rotterdamse Peter Rouwen – onder andere hoofdbrouwer van Brouwerij Noordt – spreekt Fedor woensdag 18 september ook over deze opkomende trend. Stadsbrouwerij THOMS, waar Peter Rouwen een heel grote bijdrage aan levert, is daar een mooi voorbeeld van. 

Als we vooruit kijken en praten over de bierconsument en het bierlandschap over 5 jaar denkt Fedor dat we weer een klein stapje terug zullen maken. “De bierconsument is nu natuurlijk volop aan het ontdekken, maar dat houdt op een gegeven moment wel op. Ik ben van mening dat zij een aantal favoriete basisbieren kiezen die echt bij hun smaak passen. Daar zullen zij telkens volop van genieten, maar kennen ondertussen ook de verschillende kwaliteiten van alle verschillende bieren. En dan komen we toch weer terug bij de kwaliteit en smaak. Want dat zullen altijd de winnaars blijven. De kleinere brouwerijen hebben tegen die tijd dan zeer waarschijnlijk een meer lokaal karakter een richten zich meer op de plaatselijke consument terwijl de grotere brouwerijen landelijk de overhand hebben.”

Online radiozender

Ook Bier! Magazine blijft ieder jaar groeien en die groei willen zij natuurlijk vasthouden. Daarom zoeken zij ook altijd naar contacten in de bierwereld zelf maar wordt er ook gekeken naar ludieke toevoegingen aan deze eigenzinnige wereld. Zo werd begin dit jaar het nieuwe Brouw! Magazine gelanceerd en is ook Bierradio! sinds kort een feit. “Bierradio is een online radiozender waar je de gehele dag door fijne, multifunctionele muziek hoort en ook ieder half uur op de hoogte wordt gebracht van het laatste biernieuws. Het doel is om hier met de tijd ook interviews met brouwers en verschillende podcasts uit te zenden”, vertelt Fedor stralend. Benieuwd? Via www.bierradio.nl kun je hier van meegenieten!

Nieuwe editie Bier! Magazine

In de veertigste editie van Bier! Magazine staat uiteraard het tienjarig jubileum centraal en alles wat er in die jaren voorbij is gekomen. Zo zijn onder andere 16 bierprominenten uit Nederland en Belgie geïnterviewd over de afgelopen 10 jaar en vertellen wat zij van de komende 10 jaar verwachten. Maar ook een uitgebreid artikel over 11 Nederlandse brouwerijen die net als Bier! Magazine in 2008 zijn gestart, is het lezen meer dan waard. En wat denk je van een proefthema ‘Rondom 10’, met allerlei bieren van 10% zoals natuurlijk de nieuwe Zundert 10… Kortom: de nieuwe editie, die vanaf september verkrijgbaar is, bruist weer van het bierplezier!

Meer weten over verkrijgbaarheid van Bier! Magazine? Ga naar de website en haal hem in huis!

Door Frouke van Loo