Duursporten en bier drinken gaan prima samen

Voor veel recreatieve sporters is het bijna een ritueel: een biertje met vrienden na een training. Steeds meer organisaties van sport-evenementen bieden een ‘verantwoord biertje’ aan voor na de heuvelrace of marathon. Die ‘verantwoorde biertjes’ hebben hun goede kanten, maar als je alcohol drinkt na een forse inspanning, weet dan wat je doet.

door René van den Berk

Het lijkt wel of sporten, bijvoorbeeld wielrennen, steeds meer hand-in-hand gaan met verantwoorde bieren. De diverse Radler-varianten en zeker de Amstel Radler-commercials en sponsoring hebben daar aan bijgedragen. Een biertje was altijd al de bekroning van een geslaagde dag, maar lijkt nu ook de ultieme vorm van beloning nadat je tevreden over de finish bent gekomen.

Water

Bier bestaat voor het overgrote deel uit water. Dat is een goed begin. In een gewone Pilsener zit 5% alcohol. En alcohol is energie, afkomstig uit suiker. Voor, tijdens of direct na een intensieve sportsessie kun je beter geen alcohol nemen. Het heeft een negatieve invloed op je diverse lichaamsfuncties, waardoor je bijvoorbeeld minder scherp en alert reageert. Niet echt handig als je met 80 km/u in het peleton in de afdaling zit.

Vochtafdrijvend

Belangrijkste negatieve aspect van alcohol voor, tijdens of direct na het sporten is het dehydraterende effect. Door de inname van alcohol verliest je lichaam meer vocht, dan het opneemt. Dat heb je liever niet direct na een lange duurloop van 30 kilometer. Als je al alcohol drinkt direct na de training beperk het dan zoveel mogelijk. Een tekort aan vocht is nadelig voor je herstelproces.

Bier en sporten

Bier en sporten

Alcoholhoudende bieren kun je beter vermijden direct na de wedstrijd of intensieve training. Kies liever een alcoholvrije variant. Dat zijn goede isotone dorstlessers, die een snel herstel ondersteunen. Een isotone dorstlesser zorgt ervoor dat de voedingsstoffen uit het bier snel in je lichaam worden opgenomen, waardoor je sneller weer op krachten bent. Alcoholvrije bieren hebben ook geen vochtafdrijvend effect.

Geniet met mate

Alcoholhoudend bier is zeker niet slecht. Bier bevat bijvoorbeeld vitamine B, fosfor, eiwitten, antioxidanten, koolhydraten, etc. Allemaal goede en noodzakelijke elementen voor hardlopers. Natuurlijk geldt hier: met mate. Consumeer als vrouw niet meer dan één glas bier per dag en als man niet meer dan twee. Op deze verantwoorde manier gaan het genot van een mooi glas bier en sportieve prestaties prima samen.

Over René van Berk

René van Berk is een fanatiek duursporter. Hij is een echte kilometervreter zowel op de fiets en te voet. Dat sporten is niet zonder ambities. De Brabander zet serieuze prestaties neer en probeert zich steeds weer te verbeteren. Tegelijkertijd is hij bierliefhebber in hart en nieren. Vooral Belgische bieren vindt hij niet te versmaden. Met dit artikel wil hij laten zien dat intensief sporten en verantwoord alcoholgebruik prima samen kunnen gaan.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.