Bezoek brouwerij Het Anker en Stokerij De Molenberg

Op een mooie zaterdag reed een tiental genieters van bierproefgenootschap Gij Zult Genieten uit Zwolle naar het Belgische Mechelen. Doel, een bezoek aan brouwerij ’t Anker, bekend van de Gouden Carolus bieren.

door Frits Coers

Wat veel mensen niet weten is dat deze brouwerij tegenwoordig ook whisky stookt in hun eigen stokerij De Molenberg, even buiten Mechelen. En bij deze stokerij begon onze excursie. Whisky proeven om 11 uur ’s ochtends!

Familie Van Breedamk

Meteen bij binnenkomst zie en voel je het al, hier werken mensen met stijl en smaak. Het gebouw is modern ingericht, maar met gevoel voor het verleden. We moeten nog even wachten en dan begint de rondleiding. De van oorsprong jeneverstokerij was al in de 17e eeuw in bezit van de familie Van Breedam. Eind 19e eeuw wordt de stokerij verlaten en opent de familie de huidige brouwerij ’t Anker in Mechelen.

Het prachtig gerestaureerde gebouw bevat nog allerlei elementen en werktuigen van de oorspronkelijke stokerij en onze gids vertelt met veel passie over het veelbewogen verleden van de familie Van Breedam.

bierista-het-anker-002

Koperen stookketels

Na een prachtige tour komen we bij de ruimte waar het allemaal om gaat, de huidige whiskystokerij. Meteen bij binnenkomst ruik je het al, hier wordt alcohol gestookt. Twee prachtige koperen stookketels blinken ons tegemoet. In deze twee zogenaamde schotse pot stills wordt op basis van de Gouden Carolus Tripel een single malt whisky gestookt. De whisky wordt tweemaal gestookt voor een zachte smaak en daarna minimaal 3 jaar gerijpt op eiken vaten.

Onze gids vertelt een smakelijk verhaal over de controleurs der belastingen die voor het transport van de whisky braaf achter de tankauto aanrijden naar de brouwerij, waar de whisky te rijpen wordt gelegd achter slot en grendel, om te voorkomen dat er whisky ‘verdwijnt’ en de Belgische staat haar accijns misloopt.

Tevreden gebrom

Na deze inspirerende rondleiding is het tijd voor het hoogtepunt, het proeven van de Gouden Carolus whisky! De whiskykenners in ons midden laten een tevreden gebrom horen bij het proeven van de eerste slok. Een heerlijke whisky! Ik houd het bij een paar slokjes. Een heel glas whisky om 11 uur ’s ochtends is niet helemaal mijn ding en ik moet zo nog rijden naar de brouwerij.

Brouwerij in Mechelen

De eerste etappe zit erop, we starten de auto’s en rijden een klein kwartiertje naar Mechelen voor het bezoek aan de brouwerij. Ook daar worden we hartelijk ontvangen en onze goedlachse gids neemt ons gezelschap mee voor een privé rondleiding door dit gebouw vol historie.

Vanaf de 15e eeuw stond er op de plek van de huidige brouwerij een begijnenhof en hier brouwden de zusters bier voor de zieken in hun krankenhuis. In deze tijd was het water uit de stadsgracht niet erg gezond doordat deze tevens werd gebruikt als wasplaats en afvalwaterlozing. Door het koken was het bier steriel en was in die tijd laag in alcohol, dus een goed alternatief voor water.

bierista-het-anker-006

Gouden Carolus

Eind 19e eeuw koopt de familie Van Breedam de brouwerij die dan nog draait op stoomketels. Het bier wordt vernoemd naar de Karel de Stoute en het Gouden Carolus bier is geboren.

De brouwerij is een prachtig voorbeeld uit de industriële revolutie en is het eerste grote gebouw waar beton is gebruikt, een voor die tijd heel nieuw materiaal. We komen langs de vele verdiepingen van de vroegere moutzolders. Onze gids doet geheimzinnig over de huidige inhoud van deze zolders, maar door ons bezoek aan de stokerij van die ochtend weten wij al wat zich daar bevindt, honderden vaten gevuld met heerlijke whisky!

Koperen ketels

In de brouwzaal ook hier weer mooie koperen ketels en geen steriele roestvrijstalen vaten zoals in de meeste ‘bierfabrieken’ van tegenwoordig. De ketels zijn oorspronkelijk gemaakt voor het brouwen van pils, maar de brouwerij brouwt tegenwoordig louter nog speciaalbier.

We ruiken en proeven de ingrediënten van het bier. Mout, hop, steranijs, curaçao (sinaasappelschil) en kardemom, allemaal krachtige geuren en smaken waarvan je je direct kunt voorstellen dat deze een heerlijke toevoeging zijn aan een mooi speciaalbier.

Gedurende de rondleiding komen komen we allerlei attributen tegen uit vervlogen tijden. Een prachtige koperen bierkoeler waar vroeger het bier overheen stroomde om het af te laten koelen na het brouwproces. Bovenop de brouwerij staat zelfs nog een oud ‘zwembad’, oftewel een koelschip waar voordat de moderne platenkoelers waren uitgevonden het bier in werd gepompt om af te koelen. Tegenwoordig met alle hygiëneregels niet denkbaar meer, maar toen doodnormaal.

Gouden Carolus Classic

Ook bij de brouwerij wordt het natuurlijk een keer tijd voor het hoogtepunt van de rondleiding, een proeverij in het sfeervolle proeflokaal van de brouwerij. We proefden de Gouden Carolus Tripel een heerlijke blonde tripel die door de toegevoegde curaçao niet de metalige tripel smaak heeft die je bij andere tripels wel eens proeft.

Natuurlijk mochten we ook de Gouden Carolus Classic proeven, een bruin bier van hoge gisting en heerlijk vol en warm van smaak. De gids bleef ons goed voorzien van glazen bier, dus de middag eindigde erg gezellig, maar dat was nog niet onze laatste activiteit bij brouwerij ’t Anker.

bierista-het-anker-009

Hotel en brasserie

Naast de brouwerij is een hotel en een brasserie en bij die laatste hebben wij ’s avonds nog genoten van een heerlijke maaltijd, met natuurlijk bijbehorend bierarrangement, dat netjes in proefglazen werd uitgeschonken!

Met Brugge als referentie in het achterhoofd besloten we ’s avonds nog een afzakkertje te gaan pakken in de binnenstad van Mechelen. Dat viel ons echter een beetje tegen. Echte biercafé’s zoals in Brugge hebben ze in Mechelen niet. De meeste kroegen schenken natuurlijk Gouden Carolus, maar daar hadden we al genoeg van geproefd, dus we wilden iets anders. Natuurlijk valt er genoeg speciaalbier te proeven, alleen als echte verwende bierkenners lieten we ons niet verleiden door een ‘ordinaire’ Duvel of Westmalle.

Een aanrader

We zijn toch nog redelijk geslaagd in het oudste café van Mechelen, De Hanekeef. Een echte Belgische kroeg met de nodige speciaalbieren. Een waardige afsluiter van een gezellig en smaakvol weekend Mechelen.

Een bezoek aan brouwerij ’t Anker en Stokerij de Molenberg is voor iedereen die een hart heeft voor mooie bieren of een lekkere whisky zeker een aanrader. Dit echte familiebedrijf wordt gerund door mensen met passie voor hun vak en dat merk je aan alles!

Foto’s: Nico Stalenburg en Brouwerij Het Anker

bierista-het-anker-008 bierista-het-anker-007 bierista-het-anker-005 bierista-het-anker-003 bierista-het-anker-001
Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.