Bavaria’s blikglas: duurzame innovatie of leuke gadget?

Bavaria heeft iets nieuws. Samen met marketingbureau Smaac lanceert de Brabantse bierbrouwer ‘een innovatie in het bliksegment’. Het gaat om een kunststof opzetstuk voor op je blikje bier, dat je een ‘glasbeleving’ moet geven. Ik ben gek op innovaties, maar hier zet ik toch wel wat vraagtekens bij.

Blikglas

Hier een letterlijk stukje uit het persbericht van Bavaria: ‘Bavaria blikglas maakt in één klik een bierglas van je bierblik. Bierbrouwer Bavaria en Marketingbureau Smaac lanceren vandaag een nieuwe ervaring in het bliksegment: het Bavaria blikglas. Door middel van een eenvoudig te bevestigen drinkrand krijgt een regulier bierblikje hiermee de drinkervaring van een glas. Vanaf 9 mei is het blikglas verkrijgbaar bij supermarkten in heel Nederland.’

Overtuigen

Bavaria probeert ons te overtuigen dat we deze nieuwe innovatie nodig hebben. Weer een stukje uit het persbericht: ‘Ralph Bongaerts, Marketing Manager Benelux van Bavaria, licht toe: “Een frisse kijk op het bliksegment heeft ons tot het blikglas gebracht. Het blikglas brengt twee voordelen samen: het gemak van een blikje en de kwaliteit van een glas. Het liefst drink je bier uit een glas en met het Bavaria blikglas is dat ook onderweg binnen handbereik. Een kleine innovatie die een groot verschil kan maken. Met het zomer- en festivalseizoen in het vooruitzicht zal het Bavaria blikglas ongetwijfeld veelvuldig van pas komen.”

3D-printing

Slim zoals Bavaria dit in de markt probeert te zetten. Het wordt nog even extra hip gemaakt door erbij te vermelden dat er tijdens de ontwikkeling gebruik is gemaakt van 3D-printing. Ondanks het feit dat ik het blikglas  nog niet in handen heb gehad vind ik het een leuke gadget. Ik ben benieuwd naar ‘glasbeleving’.

Blik in opkomst

Na het lezen van het persbericht en het zien van de afbeeldingen ben ik niet overtuigd dat dit de innovatie is die voor de grote doorbraak van bier in blik gaat zorgen. Blik is in opkomst, omdat het de beste verpakking is voor bier. Bierdrinkers in ons land moeten nog heel erg wennen aan bier in blik. Blik zou zorgen voor een metaalsmaak. Nou, dat is allang niet meer zo.

Imago

Bier in blik heeft een goedkoop imago. Helaas is dat nog steeds zo. Bier in blik wordt vaak geassocieerd met zwervers en goedkoop bier. In de Verenigde Staten is dat beeld al lang achterhaald. In Europa is blik bezig aan een rappe opmars. Kijk bijvoorbeeld naar de Amerikaanse brouwerij Stone, die recentelijk voor 25 miljoen een bierbrouwerij in Berlijn heeft geopend en niet meer afvult op glas, maar alleen nog op blik.

Dikke pluim

Het duurt nog een paar jaar, maar dan is bier en ook speciaalbier uit blik net zo normaal als speciaalbier uit de fles. De innovatie van Bavaria is wat dat betreft een stap in de goede richting. Het vestigt de aandacht op bier in blik en helpt het imago van blik te verbeteren. Daarvoor verdient Bavaria een dikke pluim.

Ik weet alleen niet of ik dit blikglas ga gebruiken. Ik vermoed dat ik net zo lief op zoek ga naar een echt glas om mijn Bavaria in uit te schenken. Op festivals zou het misschien kunnen werken. Daar mag namelijk niet gewerkt worden met glas en daar zou het opzetstuk een betere bierbeleving kunnen geven. Maar ga je dat na ieder blikje wisselen of kies je er na drie blikjes toch gewoon voor om uit het blikje zelf te drinken?

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een aspect waarover niks gezegd wordt rond deze uitvinding. Hoe groen is deze vinding. Het kan meerdere malen gebruikt worden, maar neem je het mee in huis, was je het af en leg je het tussen de glazen in de kast? Ik ben vrij sceptisch over deze innovatie. Het is een mooi stukje pr en zeker een leuke gadget, maar is dit een blijvertje en is dit de vinding die bier in blik bij de consument krijgt …

Wat vind jij van de het blikglas? Ga je het gebruiken?
Laat het weten via info@bierista.nl of reageer via Facebook of hieronder.

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.