Alcoholvrij bier sterk in de lift

Speciaalbier en alcoholvrije bieren zijn de smaakmakers in het bierschap. De consumptie van speciaalbier steeg afgelopen jaar flink met 13% en van alcoholvrij bier zelfs met 18%. De Nederlandse bierdrinker ontdekt en omarmt het alcoholvrije alternatief steeds vaker. Ten opzichte van 2010 steeg de consumptie hiervan haast exponentieel met maar liefst 215%. Dat blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers die Nederlandse Brouwers vandaag bekend maakt.

Veel meer keus aan alcoholvrij bier

De consumptie van alcoholvrije bieren zit al jaren in de lift. Zo dronken we in 2010 nog zo’n 125.000 hectoliter aan alcoholvrij bier in Nederland. Anno 2016 is dit gestegen tot ruim 394.000 hectoliter. Steeds meer brouwerijen spelen in op de groeiende vraag en komen met een eigen 0.0 bier op de markt of bieden nieuwe smaakvarianten aan. ”We zien een ruime verdriedubbeling van de consumptie van alcoholvrij bier in de afgelopen zes jaar. De keuze in het schap is in deze tijd stormachtig toegenomen. Veel consumenten omarmen dit alcoholvrije alternatief”, zegt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Bewuster genieten

De groeiende trend sluit aan bij de huidige tijdgeest en maatschappelijke trend van steeds bewuster te genieten. Verantwoord omgaan met alcohol is de sociale norm. Cijfers van het RIVM laten zien dat een ruime meerderheid van 92% van de consumenten die wel eens een glaasje drinken dit verstandig en met mate doet. De gemiddelde alcoholconsumptie is sinds 2000 met 17% gedaald. Ook de brouwers spelen hier op in. Niet alleen met het gestegen aanbod van alcoholvrij bier, maar ook door verder te innoveren op het gebied van bieren met een lager alcoholpercentage.

Session Ale

“Een opvallende ontwikkeling binnen het speciaalbiersegment is, naast de populariteit van regionale bieren, het aanbod van speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een voorbeeld is de ‘session ale’ met een alcoholpercentage tussen de 2,5% en 4,5% die steeds vaker wordt geconsumeerd. Ook dit past in de trend van steeds meer verantwoord alcoholgebruik”, aldus Adema.

Pilsconsumptie stabiel

De bierconsumptiecijfers van 2016 tonen een groei van de totale bierconsumptie over het afgelopen jaar. Pils is nog altijd het meest gedronken bier en heeft een marktaandeel van 84,4%. De pilsconsumptie was in 2016 nagenoeg stabiel (-0,1%). In totaal werd afgelopen jaar 9.989.825 hectoliter pils gedronken.

Consumptie alcoholarme biermixen stabiliseert

De verkoop van biermixen zoals Radler is gestabiliseerd na jaren van sterke groei. De totale consumptie hiervan nam zelfs licht af met 2,4%. Daar staat tegenover dat de geheel alcoholvrije Radlers juist flink in de lift zitten. In de horeca stijgt de verkoop van biermixen met lage percentages alcohol overigens wel verder, met +7,2%. Vooral op het terras in de zomer blijft dit een heel populair drankje.

Echt Nederlands product

Van al het bier dat in Nederland wordt gedronken, is de overgrote meerderheid gebrouwen op Nederlandse bodem (85%). Het percentage geïmporteerd bier steeg licht naar 15%. Andersom wordt Nederlands bier over de grens alsmaar meer gewaardeerd. De export van bier steeg in 2016 met 2,4% en komt neer op bijna 14,5 miljoen hectoliter. Daarmee is Nederland de grootste bierexporteur van Europa en na Mexico ook wereldwijd.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.