Dutch Beer Challenge zet Nederlands bier op een podium

In Arminius congres- en debatcentrum in Rotterdam wordt op woensdag 23 maart voor de tweede keer de Dutch Beer Challenge gehouden. Alle bijna 400 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Op dit moment zijn er al zo’n 100 bieren aangemeld. De inschrijftermijn sluit op 16 maart. Brouwerijen kunnen hun bieren dus nog steeds aanmelden via de website www.dutchbeerchallenge.nl.

Vakkundige juryleden

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot bijna 400. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge waren er 155 Nederlandse bieren in competitie, waarvan er 46 een gouden, zilveren of bronzen medaille wonnen.

De bieren worden op 23 maart blind geproefd en gekeurd door 28 zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale ‘beerjudges’ en specialisten. De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Aan het eind van de dag maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend tijdens het tweede exclusieve vijfgangen bierdiner bij tweesterren restaurant Parkheuvel in Rotterdam.

De Mitra Bierprijzen worden op 19 mei officieel uitgereikt tijdens de vijfde Week van het Nederlandse Bier. Daar wordt ook bekend gemaakt welk bier verkozen wordt tot ‘Het Beste Bier van Nederland 2016’.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter
Rick Kempen (Bier&cO), secretaris
Marco Philipsen (Mitra), penningmeester
Henri Reuchlin (Bierburo)
Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a.www.brusselsbeerchallenge.com).

De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv. Voor meer informatie kijk je op de website van de Dutch Beer Challenge.

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.